Irina Wintze
Spectacole viitoare cu Irina Wintze
Momentan nu există reprezentații viitoare.
Despre Irina Wintze
Data şi locul naşterii:
14 iunie 1963, Sibiu
Studii:
Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale“ Bucureşti, promoţia 1991.
Activitate profesională:
Angajată a Teatrului Naţional din Cluj din anul 1993.
Profesor asociat la Facultatea de Teatru și Televiziune din cadrul Universității Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca, din 2002.
Premii:
– Premiul pentru cea mai bună actriță în rol principal: Sânziana Tarța pentru rolul Dora (1920-1941), Irina Wintze pentru rolul Zocha (1919-1985), Anca Hanu pentru rolul Rachelka, mai târziu Marianna (1920-2002) din spectacolul Clasa noastră de Tadeusz Słobodzianek, regia: Bocsárdi László, la Gala Premiilor Teatrului Național Cluj-Napoca, 2016;
– Premiul pentru cea mai bună actriță în rol principal la Teatrul Național Cluj-Napoca, în stagiunea 2014/2015, ex aequo, pentru rolul din spectacolul IN TRAFIC de Alina Nelega, regia Tudor Lucanu, la Gala Premiilor Teatrului Național Cluj-Napoca, 2015.
– Premiul pentru cea mai bună actriță în rol secundar – Irina Wintze, Adriana Băilescu și Romina Merei, pentru rolul Bunicile Selkirke, din spectacolul INSULA după Gellu Naum, la Festivalul Internațional de Teatru „Atelier”, ediția a XX-a, Baia-Mare (2012);
– Nominalizare la Premiul pentru cea mai bună actriţă în rol principal la Galele UNITER, pentru rolul Fedra din Iubirea Fedrei de Sarah Kane, un spectacol de Mihai Măniuţiu, la Teatrul de Stat din Arad (2007);
– Premiul pentru cea mai buna actriță pentru rolul din spectacolul DECAMERONUL după Alexandru Hausvater, regia Iulian Vişa, în cadrul Festivalului Interanțional de teatru de la Sibiu, ediția 1 (1992).
Work-shop-uri:
– RECITARE COME ASCOLTARE: ALLA RICERCA DELLA VERITA SUL PALOSCENICO, sustinut de regizorul Yuri Kordonsky la Centro per la Sperimentazione e la Ricerca Teratrale din Pontedera (18-25 august 2018);
– P.E.M. (Perdekamp Emotional Method) cu Stephan Perdekamp, Sarah Victoria (P.E.M. Center, Hamburg, Germania), 3 – 8 martie 2015;
– P.E.M. (Perdekamp Emotional Method) cu Stephan Perdekamp, Sarah Victoria (P.E.M. Center, Hamburg, Germania), 21-26 octombrie 2013;
– Biomecanică cu Rainer Dobernig (Athanor Akademie, Burghausen, Germania), 10-15 decembrie 2012;
– Biomecanică cu Rainer Dobernig (Athanor Akademie, Burghausen, Germania), 5-10 martie 2012;
– Teatru de mişcare cu Uray Péter (Kaposvár University, Ungaria), 24-28 februarie 2012;
– Teatru de mişcare cu Uray Péter (Kaposvár University, Ungaria), 16-19 decembrie 2011;
– În căutarea teatrului existenţial cu Davis Esrig (Burghausen, Germania), 2009;
– Workshop de mişcare condus de Valentina de Piante, Teatrul Naţional Cluj-Napoca (2008);
– Spontaneity training in action cu David A. Kipper, Facultatea de Teatru şi Televiziune, Universitatea „Babeş-Bolyai“, Cluj (2008);
– Studii despre Cehov cu Radu Penciulescu (1997).
Participare ca îndrumator la:
– PRACTICA ARTISTICĂ. Tranziția tânărului artist spre piața muncii, proiect finanțat prin Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 (2011/2013)
– Playing Identities: Acting, The Self and Society, conducător workshop ImageWork Erasmus Intensive Programme – University of Siena (2012)
– Competenţe în comunicare Performanţă în educaţie, program cofinanţat din Fondul Social European, prin Programul operaţional sectorial dezvoltarea resurselor umane 2007-2013, trainer, modul Artă dramatică, Cluj (2012/2013)
Activitate în TNC
- Femeia care vorbește în șoaptă – OMUL DIN CERC , regia: Răzvan Mureșan (2022)
- Margot – MAIDAN INFERNO de Neda Nejdana, regia: Tudor Lucanu (2022)
- Varvara – AUDIȚIA de Alexander Galin, regia: Ionuț Caras (2022)
- CRIMĂ CU PISTOL ȘI BILE de Horia Gârbea, regia: Emanuel Petran (2021)
- Olga – TREI SURORI de A.P. Cehov, regia: Răzvan Mureșan (2021)
- Mama – ȘASE PERSONAJE ÎN CĂUTAREA UNUI AUTOR de Luigi Pirandello, regia: Tudor Lucanu (2021)
- Un personaj mut – CARTOFORII de N.V. Gogol, regia: Ionuț Caras (2021)
- Franțuzoaicele – UBU ÎN CONCERT după Alfred Jarry și Gábor Tompa, regia: Gábor Tompa (2020)
- Mârlanii – SINGUR PRINTRE MÂRLANI după Florin Bican, regia şi coregrafia: Andrea Gavriliu (2019)
- PORNO de András Visky, regia şi scenografia: Răzvan Mureșan (2019)
- Gertrude – PROCESE LA TEATRU. EPISODUL I: HAMLET , regia: Ionuț Caras (2019)
- Mama, Funcționarii, Anchetatorii, Deținuții – CEL MAI IUBIT DINTRE PĂMÂNTENI scenariu de Tudor Lucanu, după romanul lui Marin Preda, regia: Tudor Lucanu (2019)
- Femeile – MEȘTERUL MANOLE scenariu de Andrei Măjeri, după Lucian Blaga, regia și ilustrația muzicală: Andrei Măjeri (2018)
- Margot Muller – CRAII DE CURTEA-VECHE după Mateiu Caragiale, regia: Răzvan Mureșan (2018)
- Mama – PORTOCALA MECANICĂ de Anthony Burgess, regia: Răzvan Mureșan (2017)
- Comandorul – DON JUAN de Molière, regia: Roberto Bacci (2016)
- Lady Montague – ROMEO ȘI JULIETA de William Shakespeare , regia: Tudor Lucanu (2016)
- Kenny – MOARTE ȘI REÎNCARNARE ÎNTR-UN COWBOY de Rodrigo García
scenariu de Andrei Măjeri, regia şi scenografia: Andrei Măjeri (2016) - Zocha (1919-1985) – CLASA NOASTRĂ de Tadeusz Słobodzianek, regia: Bocsárdi László (2015)
- Prima fată bătrână, Procurorul, Ocnaș – UbuZdup! adaptare de Gábor Tompa, după Ubu înlănțuit și alte texte de Alfred Jarry, regia: Gábor Tompa (2015)
- Claire – CAMERISTELE de Jean Genet, regia: István Albu (2015)
- Martha Livingstone, medic psihiatru – AGNUS DEI de John Pielmeier, regia: Cătălin Bocîrnea (2015)
- ÎN TRAFIC de Alina Nelega, regia şi scenografia: Tudor Lucanu (2014)
- CLOVNI EXTRATEREȘTRI scenariu de Eli Simon, regia: Eli Simon (2014)
- Véronique Houllié – JOHN WAYNE E DE VINĂ după ZEUL MĂCELULUI de Yasmina Reza
, regia: Cristian Hadji-Culea (2014)
- Charlotta Ivanovna – LIVADA DE VIȘINI de A.P. Cehov, regia: Roberto Bacci (2014)
- Curtea Ducelui Surghiunit, Parce, Corin – CUM VĂ PLACE după William Shakespeare, regia, coregrafia și selecția muzicală: Peter Uray (Ungaria) (2014)
- Baba Marghioala, Zână – SÂNZIANA ȘI PEPELEA de Vasile Alecsandri, regia: Alexandru Dabija (2013)
- Oameni în restaurant, Agnès, Mama rănitului, Bătrâna Doamnă, Portăreasa – CE NEMAIPOMENITĂ AIUREALĂ! de Eugène Ionesco, regia: Silviu Purcărete (2013)
- Lucetta / Gazda – CEI DOI GENTLEMENI DIN VERONA de William Shakespeare, scenariul şi regia: Ada Lupu (2013)
- MADAME PERNELLE, mama lui Orgon – TARTUFFE SAU IMPOSTORUL de Molière, regia: Laurian Oniga (2013)
- Soția – POARTA de Hatházi András, regia şi scenografia: Tudor Lucanu (2012)
- RĂZBOIUL CLOVNILOR scenariu de Eli Simon, regia: Eli Simon (2012)
- Al șaselea luptător cu spada – HAMLET de William Shakespeare, regia: Roberto Bacci (2012)
- Bunicile Selkirke – INSULA după Gellu Naum, spectacol concert de: Ada Milea (2011)
- FLORENȚA SUNT EU de Gellu Naum și Jules Perahim, regia: Alexandru Dabija (2011)
- Nelly Dean – LA RĂSCRUCE DE VÂNTURI după Emily Brontë, dramatizare de Mariana Vartic, scenariul şi regia: Ada Lupu (2011)
- Florence – UN CUPLU CIUDAT de Neil Simon, regia: Cristian Hadji-Culea (2011)
- Elise, o văduvă – PARADISUL GANGSTERILOR de Hervé Blutsch, regia: Răzvan Mureșan (2010)
- Doamna Credincioasă – BOSCH. GRĂDINA PLĂCERILOR LUMEŞTI scenariu de Marc Bogaerts, regia şi coregrafia: Marc Bogaerts (2010)
- Vivienne – ULTIMUL MESAJ AL COSMONAUTULUI CĂTRE FEMEIA PE CARE A IUBIT-O CÎNDVA ÎN FOSTA UNIUNE SOVIETICĂ de David Greig, regia: Radu Afrim (2010)
- Puck – VISUL UNEI NOPŢI DE VARĂ de W. Shakespeare, regia: Sorin Militaru (2010)
- Sora medicală Lucie – NOAPTEA WALPURGIEI sau PAŞII COMANDORULUI tragedie în cinci acte de Venedikt Erofeev, scenariu dramatic de Mihai Măniuţiu, regia: Mihai Măniuţiu (2009)
- Mary, menajeră – CÂNTĂREAŢA CHEALĂ de Eugène Ionesco, un spectacol de: Gábor Tompa (2009)
- O soră de caritate – CÎND NOI, MORŢI, ÎNVIEM de Henrik Ibsen, un spectacol de: Cătălina Buzoianu (2009)
- SK 2 – PSIHOZĂ 4:48 de Sarah Kane, un spectacol de: Mihai Măniuţiu (2008)
- Anita – UN CAZ CLINIC de Dino Buzzati, regia: Claudiu Goga (2008)
- Anamaria – CHEMAREA LUI MATEI dramatizare de Ozana Budău şi Andreea Iacob
după romanul omonim al Florinei Ilis, regia: Andreea Iacob (2008) - Margareta Aldea – GAIŢELE de Al. Kiriţescu, regia: Gelu Badea (2007)
- Esme – ROCK ‘N’ ROLL de Tom Stoppard, regia: Andrei Şerban,
Daniela Dima (2007) - – – O VARĂ FIERBINTE PE IZA scenariu de Mihai Măniuţiu, regia: Mihai Măniuţiu (2007)
- Călătorii spre Momfa – BANCHETUL sau CALEA SPRE MOMFA scenariu dramatic de Mihai Măniuţiu, pe texte de Ioan Es. Pop, Ion Mureşan şi două poeme de Lucian Vasilescu, regia: Mihai Măniuţiu (2006)
- Veta – O NOAPTE LA „UNION“ scenariu de Petre Băcioiu, după I.L. Caragiale, regia: Livia Gună,
Petre Băcioiu (2005) - Femeie – FRUMOASA DIN PĂDUREA ADORMITĂ scenariu de Marc Bogaerts, regia: Marc Bogaerts (2005)
- Urioletta – BIGUDIURI / ÎNTRE 5 ŞI 7 de Mimi Brănescu / Emanuel Ciocu, regia: Sorin Misirianţu (2005)
- – – SOLO ON-LINE poem coregrafic de Vava Ştefănescu, coregrafia: Vava Ştefănescu (2004)
- Turista / Vestitoarea – ALCESTA de Euripide, regia: Mihai Măniuţiu (2003)
- Mama (înlocuire, 2010) – TRAINSPOTTING de Irvine Welsh; adaptare de Harry Gibson, regia: Sorin Misirianţu (2003)
- Pantalone – SLUGĂ LA DOI STĂPÂNI de Carlo Goldoni, regia: Mona Marian (2003)
- Titch – COLONELUL ŞI PĂSĂRILE de Hristo Boicev, regia: Alexandru Dabija (2003)
- Angélique, fiica lui Argan – BOLNAVUL ÎNCHIPUIT de Molière, regia: Sanda Manu (2002)
- Margareta Aldea – GAIŢELE de A. Kiriţescu, regia: Gelu Badea (2002)
- Marianne – POVESTIRI DIN PĂDUREA VIENEZĂ de Ödön von Horváth, regia: Anca Bradu (2001)
- – – ŢIGANIADA scenariu de Titus Popovici şi Mircea Cornişteanu, după Ioan Budai-Deleanu, regia: Mircea Cornişteanu (2000)
- Ea, O nebună febrilă – ARIE LEJERĂ PENTRU CAL ŞI CĂMILĂ de Dumitru Solomon, Matei Vişniec, regia: Anca Bradu (1999)
- Sofia Alexandrovna (Sonia) – UNCHIUL VANEA de A.P. Cehov, regia: Mircea Cornişteanu (1998)
- Consuella – CEL CARE PRIMEŞTE PALME de Leonid Andreev, regia: Anca Bradu (1998)
- Nuntaşi: – NUNTA scenariu de Mihai Măniuţiu, un spectacol de: Mihai Măniuţiu (1997)
- Regina – BECKET de Jean Anouilh, regia: Victor Ioan Frunză (1996)
- Wojcieck de Potorya-Pecherzewics – NU POŢI TRECE CU CAPUL PRIN ZID de S.I. Witkiewicz, regia: Anca Bradu Panazan (1996)
- – – VENIŢI DE LUAŢI LUMINĂ! spectacol de poezie creştină şi imnuri de slavă
, regia: Katona Zs. Jozsef (1996) - Nenè – ASTĂ SEARĂ SE IMPROVIZEAZĂ de Luigi Pirandello, regia: Anca Bradu Panazan (1996)
- – – DORUL ÎNTÎLNIRII CU MESIA scenariu de Maria Munteanu, regia: Katona Zs. Jozsef (1995)
- Frusina – MIREASA CU GENE FALSE de D.R. Popescu, regia: Tudor Chirilă (1995)
- Nele – THYL ULENSPIEGEL de Charles de Coster, regia: Anca Bradu-Panazan (1995)
- Supporta – SCENE DINTR-O EXECUŢIE de Howard Barker, regia: Theodor-Cristian Popescu (1994)
- Dejanira – HANGIŢA de Carlo Goldoni, regia: Tudor Chirilă (1994)
- Iubita fiului – MÎNUITORUL DE CADAVRE de Alin Fumurescu, regia: Anton Tauf (1993)
- Charlotte – DON JUAN de Molière, regia: Tudor Chirilă (1993)
- FRUMOASA DIN PĂDUREA ADORMITĂ scenariu de Marc Bogaerts, regia: Marc Bogaerts (2005) – asistent de regie
- BINE, MAMĂ, DA’ ĂŞTIA POVESTESC ÎN ACTU’ DOI CE SE-NTÎMPLĂ-N ACTU’-NTÎI de Matei Vişniec (2004) – regia
- TEMĂ ŞI VARIAŢIUNI după I.L. Caragiale (2003) – regia
Activitate în afara TNC
Roluri în spectacole de teatru:
– Fedra în IUBIREA FEDREI de Sarah Kane, un spectacol de Mihai Măniuţiu, Teatrul de Stat, Arad (2006).