Tamara Constantinescu
Spectacole viitoare cu Tamara Constantinescu
Momentan nu există reprezentații viitoare.
Despre Tamara Constantinescu
Informaţii personale
- Oraş natal – Braşov
- Oraş actual – Galaţi
În prezent
- Actriță – Teatrul Dramatic „Fani Tardini” Galaţi
- Lect.univ.dr. – Universitatea Naṭională de Arte „George Enescu” Iaşi
- Membru asociat al Centrului de cercetare teatrală al Universităţii de Arte „George Enescu” Iaşi
- Redactor al revistei academice „Colocvii teatrale”, a Universităţii de Arte „George Enescu” Iaşi – https://artes-teatru.ro/index.html?p=2
- Membru UZPR
- Membru UNITER
Studii
- Actorie şi Jurnalism
- Cursuri postuniversitare de psihopedagogie (nivelul I şi II)
- Master în Artele spectacolului teatral la Universitatea de Arte „George Enescu” – Iaşi, clasa prof. univ. dr. Emil Coşeru
- Lucrarea de disertație – „Eugène Ionesco între aberația comunicării şi obsesia morții”
- Doctor în teatru, Universitatea de Arte „George Enescu” – Iaşi, Facultatea de Teatru. Teza de doctorat – „Valenţe ale personajului feminin în teatrul lui Eugène Ionesco şi al lui Samuel Backett”
Activitate profesională
Roluri (o parte dintre cele mai importante) interpretate:
Teatrul Dramatic Braşov
- Zoia – „Turnul de fildeş” de V. Rozov
- Mărioara – „Căruţa cu artişti” de Alecu Popovici
Teatrul „V. I. Popa” Bârlad
- Essie – „Discipolul Diavolului” de G. B. Show
- Mariana Pleşoianu – „Nota zero la purtare” de O. Sava şi V. Stoenescu
- Aneta – „Pensiunea D-nei Olimpia” de I. D. Şerban
- Dora – „Jolly – Joker” de Tudor Popescu
- Marghioliţa – „Piatra din casă” de V. Alecsandri
- Mela Dulska – „Moralitatea D-nei Dulska” de G. Zapolska
- Atena – „Noţiunea de fericire” de D. Solomon
- Fiica – „Jocul” de Ion Băieşu
- Bombonica – „Fluturi de noapte” de Dinu Grigorescu
- Cocoşelul – „Cocoşelul neascultător” de Ion Lucian
- Doroteea – „Colecţionarul” de Ştefan Berciu
- Marigula – „Micii farisei” de Dimitris Psatas
- Secretara Pica – „Piatră la rinichi” de Paul Everac
- Mirela Raţiu – „Rămâne pe joi” de Eugenia Busuioceanu
- Livia Staicu – „Meandrele vieţii” de Dumitru Dinulescu
- Pazvante-iepuraşul – „Tigrul albastru de Geo Iancu Călinescu
- Chelneriţa – „Rinocerii” de Eugène Ionesco
Teatrul Dramatic „Fani Tardini” Galaţi
- Lucrezia – „ Mătrăguna” de N. Machiavelli
- Luiza – „ Libertate la Bremen” de R. W. Fasbinder
- Maniefa – „Jurnalul unui ticălos” adaptare de Rodney Ackland şi Adina Zeev după A. N. Ostrovski
- Dorothy – „Departe de Kansas” de Silvia Kerim
- Lisette – „Dubla inconstanţă” de Marivaux
- Soţia lui Curley – „Oameni şi şoareci” de J. E. Steinbeck
- D-na Martin – „Cântăreaţa cheală” de Eugen Ionesco
- Ziarista – „Vizita Bătrânei Doamne” de F. Dürrenmatt
- Fiica – „Impasul Theba” de Iakovos Kambanellis
- Maria – „Credinţă, dragoste, speranţă” de O. V. Horváth
- Anzoletta – „Flecărelile femeilor” de C. Goldoni
- Georgette – „Şcoala nevestelor” de Molière
- Lucrecia – „Celestina” de Fernando de Rojas
- Margareta – „Gaiţele” de Alex. Kiriţescu
- Adriana – „Comedia Erorilor” de W. Shakespeare
- Electra – „Cina” de Iakovos Kambanellis
- Nevasta – „Farse în Carnaval” de Hans Sachs
- Regina Mamă – „Becket” de J. Anouilh
- Pia – „Delict pe Insula Caprelor” de Ugo Betti
- Ziarista – „Vacanţă în Guadelupa” de E. Assous
- Veta – „O noapte furtunoasă” de I. L. Caragiale
- Irene – „Ofertă de serviciu” de Lia Bugnar
- Amelia – „Casa Bernardei Alba” de F. Garcia Lorca
- Varia – „Livada de vişini” de A. P. Cehov
- Vizitatoarea – „Labirintul Irinei Alb” scenariu de Eugen Făt
- Cinci personaje – „Cinci dimensiuni feminine” scenariu de Tamara Constantinescu după texte de Eugène Ionesco
- Alma Hahn, Petra Paula Sanger – “Diavolul şi moartea” de Peter Turinni; un spectacol de Ulf Duckelmann
- Constance, nebuna din Passy – „Nebuna din Chaillot” de Jean Giraudoux
- Anca – „Năpasta” de I. L. Caragiale
- Hypolita – „Visul unei nopţi de vară” de W. Shakespeare
- Jaroslava Stiborova – „O asemenea iubire” de Pavel Kohout
- Julieta – „Romeo & Juliet”, o parodie în trei episoade după William Shakespeare
- Mama Mariei – „After love”, dramatizarea și regia: Eugen Făt, 2021
- Mama – „Vrabia”, text și regie: Leta Popescu, 2022
Alte activităţi
Poezii şi proză publicate în:
- Revistele –„Luceafărul”, „Porto-Franco”
Proză:
- Premiul al II-lea la Concursul Naţional de Proză Scurtă „Dimitrie Bolintineanu” 1996
- Interviuri şi articole publicate în Revista „Arta online – teatruuage”
Eseuri pe teme teatrale publicate în revista „Colocvii teatrale”, Editura Artes, Iaşi:
1. „Aberaţia comunicării la personajele teatrului ionescian” – publicat în numărul 8.
2. „Revizorul sau magia corupţiei, într-un posibil spectacol despre corupţie şi păpuşi” – publicat în numărul 9.
3. „Condiţia umană şi artele” – publicat în numărul 11.
4. Interviu cu Laura Bilic prep. univ. la Universitatea de Arte „George Enescu” din Iaşi – publicat în numărul 12.
5. „Cațavencu şi gâştele Coanei Pipă” – publicat în numărul 13.
6. „De la eroina tragică la antieroină” – publicat în numărul 14.
7. „Textul dramaturgic – o călătorie spre propriile nelinişti” – publicat în numărul 15.
8. „Simbol şi gest în teatrul lui Eugène Ionesco şi Samuel Beckett” – publicat în numărul 16.
9. „’Vizibilitatea’ artei lui Yoshi Oida” – publicat în numărul 17.
10. „Creatorul între coloratura individuală şi ţesătura scenică” – publicat în numărul 18.
11. „Niciodată nu poţi lăsa trecutul în urmă” – publicat în numărul 20.
12. „A fi artist înseamnă în primul rând a fi liber” – publicat în numărul 21.
13. „Musicalul – artă totală cu actori totali” – publicat în numărul 24.
Articole, eseuri, interviuri pe teme teatrale publicate în revistele „Timpul”, „Vatra veche”, „Oglinda Literară”, „Atelier LiterNet.ro” – https://www.liternet.ro/autor/3756/Tamara-Constantinescu.html
Eseuri pe teme teatrale publicate în revista „Artă şi educație artistică” – Universitatea de Arte Bălți, Republica Moldova.
„Nothing is fannier than disaster (The feminine character in the couple’s relationship in Samuel Beckett theatre)”, Revista „Artă şi Educație Artistică” numărul 1(19) / 2012, Editura Universității de Stat „Alecu Russo” Bălți, Republica Moldova.
Materiale prezente în CEEOL (Biblioteca Europei Centrale şi de Est)
https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=427585
Cărţi publicate:
- „Valenţe ale personajului feminin în teatrul ionescian şi beckettian”, Editura Artes, Iaşi, 2015. (Medalie de argint la Euroinvent Iaşi, 2016) – https://www.viata-libera.ro/vlg-cultura/78776-medalie-de-argint-la-euroinvent-iasi-cartea-tamarei-constantinescu-premiata-la-expozitia-europeana-a-creativitatii-si-inovarii
- „Călătorii pe firul Thaliei”, Editura Artes, Iaşi, 2016.
Referinţe critice
- Revista teatrală radio – Antieroine celebre în spectacolul cărţii, de Ion Parhon – http://revistateatrala.radioromaniacultural.ro/antieroine-celebre-in-spectacolul-cartii/
- Vatra Veche nr. 7 / 2016 – Valenţe ale personajului feminin (Tamara Constantinescu), de Zeno Fodor
- Teatruuage – O călătorie a căutării dar şi a găsirii esenţelor, de Lavinia Lazăr – http://teatruuage.blogspot.com/2016/07/tamara-constantinescu-calatorii-pe.html
Lucrări ştiinţifice susţinute în simpozioane şi reuniuni ştiinţifice
Universitatea “Dunărea de jos” Galați
- Tema catabazei în Eneida și Divina Comedie (Infernul) – premiul I (Galați, 2006)
- Raportul om-divinitate în operele părinților Bisericii din spațiul medieval – premiul II (Galați, 2007)
- Construcții alegorice în literatura Evului Mediu.
- Alegoria ca organizatoare a mesajului. Sursele construcției simbolurilor – premiul I (Galați, 2008)
Universitatea de Arte “ George Enescu” Iaşi
- Simpozionul național de studii și cercetări teatrale – Succes, creativitate și valoare în lumea teatrului contemporan (2009)
- Spectacolul între principii estetice şi public – Atelier teatral: “Ce formidabilă harababură… verbală!” – https://www.arteiasi.ro/universitate/other/diverse/program_simpozion.pdf
- Conferința internațională „Mediere social-culturală prin artă” (2011), Teatrul absurdului: Polisemia semnului teatral la Eugène Ionesco şi Samuel Beckett (Material publicat în Dimensiuni ale educației artistice vol. VIII, coordonator Eugenia-Maria Paşca)
- Conferința internațională „Cercetări comparative şi studii în politicile europene privind educația artistică şi interculturală” (2012), Amprente biblice în dramaturgia ionesciană şi beckettiană (Material publicat în „Review of artistic education” nr. 5-6 / 2013)
- Conferința internațională „Cercetări şi studii comparative în politicile europene privind educația artistică şi interculturală” (2013), Măşti şi obiecte scenice ionesciene şi beckettiene, (Material publicat în „Review of artistic education” nr. 7-8 / 2014)
- Simpozionul național de studii și cercetări teatrale „Cercetarea teatrală limite şi provocări” (2015), În ce fel s-ar mai putea „pieptăna” Cântăreaţa cheală?
- Simpozionul național de studii și cercetări teatrale „Poetici teatrale contemporane – teoretizare universitară şi reprezentare scenică” (2016); Pippo Delbono – trasee prin „arta nesupunerii”
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice Chişinău, Republica Moldova
- Sesiunea de Comunicări Ştiinţifice cu participare internaţională (2011), CHRĖTIEN DE TROYES – Simbolism medieval, influenţe contemporane
Universitatea APOLLONIA din Iaşi, Institutul de cercetări „ACAD. IOAN HAULICĂ”
- Sesiunea Științifică Anuală organizată în cadrul celei de a XXVII-a ediții a Zilelor Academice Ieșene 2012, Eu scriu şi pentru a-mi striga teama mea de moarte (Eugène Ionesco)
- Congresul Internaţional „Pregătim viitorul promovând excelenţa” al Universităţii Apollonia din Iaşi (2013), Teatralitate şi corporalitate în teatrul absurdului (Material publicat în „International journal of human voice”
- Congresul Internațional „Pregătim viitorul promovând excelența”, al Universităţii Apollonia din Iaşi (2014), Ființa pieritoare în călătorii inițiatice – călătoria pe lumea cealaltă (Material publicat în „International Journal of Communication Research, Cultural and Linguistic Communication” Vol. 4, July / September 2014) – http://ijcr.eu/articole/192_45_ijcr_v4_i3_IJCR%203-2014%20ONLINE.pdf
Participări la festivaluri de teatru
- Festivalul Naţional de Teatru Bucureşti cu spectacolul „Libertate la Bremen” de Rainer Werner Fassbinder
- Festivalul de Teatru Contemporan Braşov cu spectacolele „Vizita bătrânei doamne” – adaptare de Adina Zeev după Friederich Durenmatt şi „Celestina” de Adina Zeev după Fernando de Rojas
- Festivalul Comediei Româneşti – Teatrul de Comedie Bucureşti cu spectacolele „Proscrisa” de Saviana Stănescu şi „O noapte furtunoasă” de I. L. Caragiale
- Festivalul de teatru „Capul de… regizor” Buzău cu spectacolul „O noapte furtunoasă” de I. L. Caragiale
- Festivalul de Teatru – Piatra-Neamţ cu spectacolul „Volpone” de Ben Jonson
- Festivalul de Comedie Galaţi cu spectacolele: „Jurnalul unui ticălos”, adaptare de Rodney Ackland şi Adina Zeev după A. N. Ostrovski; „Doctor cu de-a sila”, de Adina Zeev după Moliere; „Flecărelile femeilor”, de Carlo Goldoni; „Școala nevestelor”, de Molière; „Celestina”, de Adina Zeev după Fernando de Rojas; „Comedia erorilor”, de William Shakespeare; „O noapte furtunoasă”, de I. L. Caragiale; „Ofertă de serviciu”, de Lia Bugnar şi Dana Măgdici; „Nebuna din Chaillot”, de Jean Giraudoux; „Visul unei nopţi de vară”, de W. Shakespeare; „O asemenea iubire”, de Pavel Kohout.
- Festivalul Europa Est de Tot – Iaşi cu spectacolul – „Diavolul şi moartea” de Peter Turinni
- Festivalul de teatru Gala Vedetelor – Vedeteatru, Buzǎu (2015) – în calitate de teatrolog invitat
- Festivalul de teatru „FEST(in) pe Bulevard”, Teatrul Nottara, Bucureşti, 8 – 17 octombrie, 2015, lansarea volumului – „Valenţe ale personajului feminin în teatrul ionescian şi beckettian” – https://www.viata-libera.ro/vlg-cultura/71183-tamara-constantinescu,-pe-scena-editoriala-volum-galatean-de-teatrologie,-lansat-in-capitala ṣi http://bpuh.hyperion.ro/hyperion-la-fest-in-pe-bulevard/
- Festivalul de teatru ImPuls / Festivalul International al Teatrului Contemporan de Animatie, Teatrul Ţăndărică, Bucureşti, 7-18 noiembrie 2015 – în calitate de teatrolog invitat.
- Festivalul de teatru Gala Vedetelor – Vedeteatru, Muzica vedetă, Buzău (28 mai – 4 iunie, 2016) lansarea volumului – „Călătorii pe firul Thaliei” – http://www.teatrulgeorgeciprian.ro/wp-content/uploads/2016/05/CAIET-PROGRAM-GALA-VEDETELOR-VEDETEATRU-2016.pdf şi https://www.viata-libera.ro/vlg-cultura/77913-o-contributie-galateana-la-studiul-teatrului-universal
- Festivalul de teatru Buzău iubeşte teatru (2017, 2018, 2019) – în calitate de teatrolog invitat
- Festivalul de teatru „Miturile Cetăţii” (2017), Teatrul de Stat Constanţa – „Visul unei nopţi de vară” de W. Shakespeare
- Zilele Teatrului „Matei Vişniec” Suceava (2018) – „Visul unei nopţi de vară” de W. Shakespeare
- Zilele Teatrului „Matei Vişniec” Suceava (2019) – în calitate de teatrolog invitat
Referinţe critice
- „Meandrele vieţii” – România Literară nr.16, 20 aprilie, Valentin Silvestru
- „Mătrăguna” – Acţiunea nr. 35, 15 ianuarie, 1992, Valentina Teclici
- „Libertate la Bremen” – Revista Teatrul, iunie, 1992, Alice Georgescu
- „Cântăreaţa cheală” – Viaţa Liberă, nr. 1141, 1993, Katia Nanu
- „Farse în Carnaval” – Rampa, 23 noiembrie, 1995, Cristina Modreanu
- „Flecărelile femeilor” – Viaţa liberă, nr.2000, 1996, Katia Nanu
- „Celestina” – Rampa, 29 octombrie, 1997, Alice Georgescu; Cotidianul, 3 noiembrie, 1997, Doru Mareş; Revista Teatrul nr.10-11, 1997, Sebastian Vlad Popa
- „Gaiţele” – Viaţa Liberă, nr.2994 1999, Katia Nanu
- „Comedia Erorilor” – Curierul Naţional, 22 iunie 2000, Natalia Stancu
- „Becket” – Curierul Naţional, 23 mai, 2001, Natalia Stancu
- „Delict pe Insula Caprelor” – Luceafărul, 20 februarie, 2002, Marinela Tepuş; Curierul Naţional, nr.3349, 7 martie, 2002, Natalia Stancu
- „O noapte furtunoasă”- Dimineaţa, 4 iunie, 2002, Mircea Ghiţulescu; Naţional, 18 iunie 2002, Gabriela Hurezean
- „Ofertă de serviciu”- Naţional, 27 octombrie, 2003, Gabriela Hurezean; Teatrul Azi, noiembrie 2003, Mircea Ghiţulescu
- „Livada de vişini”- Viaţa Liberă, 3 octombrie 2004, Angela Ribinciuc
- „Cinci dimensiuni feminine” – Teatrul azi, august 2010, Ruxandra Anton
- “Diavolul şi moartea” – Viaţa Liberă, 19 aprilie 2011, Victor Cilincă
- „Nebuna din Chaillot” – Viața Liberă, 31 mai 2012, Victor Cilincă
- „Năpasta” – Confluențe Literare , 4 ianuarie 2013, Pompiliu Comsa
- „Visul unei nopţi de vară” de W. Shakespeare – Yorick. ro, Maria Zărnescu, 17 octombrie, 2017 – https://yorick.ro/visul-unor-seri-de-toamna-la-galati/
- „O asemenea iubire” – Cofluenţe Literare – 26 iunie 2018, Pompiliu Comşa – http://confluente.org/pompiliu_comsa_1530029392.html
- Yorick.ro – 18 decembrie 2018, „O asemenea iubire” – o redescoperire, Mircea Morariu – https://yorick.ro/o-asemenea-iubire-o-redescoperire/
- Adevărul – 11 decembrie 2018, „Un disident de seamă revine pe scenă”, Doina Papp – https://adevarul.ro/cultura/teatru/un-disident-seama-revine-scena-1_5c0f8989df52022f7557b643/index.html
Alte aptitudini şi competenţe profesionale
- Limbi străine: engleză, franceză
- Abilităţi: comunicativă, sociabilă, deschisă opiniilor, capacitate de asimilare etc.
- Alte abilităţi artistice: muzică, dans
Fotografie profil: Ana Maria Pavel