Athens by Night – Nopți Ateniene
Durată: | 3h 20m |
Descrierea spectacolului
Sinopsis:
„Este un spectacol compus din cele două piese ale lui Shakespeare care se petrec în Atena Greciei Antice – “Timon din Atena” și “Visul unei nopți de vară”. Atena este în mod particular un decor ambivalent, potențial secret și extravagant, între palate și pădure, piatra veche și natura, realitatea și visele, viața și teatrul. Cu toate că sunt destul de diferite, cele două piese vorbesc despre evadarea dintr-o lume codificată.
Este vorba despre atracția pentru mistere în noapte, surprize, neprevăzut, locul de unde vin visele, deosebirile dintre oameni, și despre a-ți da voie să folosești realitatea de zi cu zi pentru a construi lumi noi în spatiul mental. Plecând de la paradoxul că teatrul este deopotrivă complet inutil și esențial, spectacolul este o călătorie poetică și estetică în care oamenii din public pot să pună sub semn de întrebare mediul social din care fac parte ca indivizi.”
Charles Chemin
Cronici:
„Charles Chemin se dovedește de data aceasta un cunoscător al publicului și-i livrează ingrediente din rețeta feeriei, potrivite de minune. Invadarea sălii cu baloanele magic iluminate din interior este o clipă de grație și publicul intră în jocul în care este poftit. Rolul important pe acest segment de spectacol revine grupului de personaje–actori și aici recunoaștem demersul regizoral ce vorbea de „paradoxul că teatrul este deopotrivă complet inutil și esențial”. Chiar și includerea unor spectatori în jocul de pe scenă are rostul ei programatic și este bine controlată de profesionalismul actorilor…”
Marius Dobrin, SpectActor nr. 2/2018
„Naționalul craiovean „Marin Sorescu” a prezentat un spectacol coupé de mare anvergură, care reunea piesele „ateniene”, respectiv Timon din Atena și Visul unei nopți de vară. Prima prezintă cinismul dus la extrem, a doua, erotismul fără limite. Regizorul Charles Chemin este un discipol al lui Robert Wilson și nu face decât să reproducă soluțiile acestuia. Decorul fastuos al lui Adrian Damian folosește aceleași ecleraje de fundal ca maestrul Wilson. Luna din Visul impresionează, dar, într-o singură noapte, ea nu poate trece prin toate fazele, ca pe scenă, asta se întâmplă într-o „lună”. Timon a fost jucat în noua traducere savantă, dar cursivă, a lui George Volceanov. În Visul s-a preferat excelentei versiuni recente a lui Horia Gârbea traducerea agreabilă dar cam banală a lui Topârceanu.”
Adrian Mihalache, SpectActor nr. 2/2018
„Charles Chemin, regizor francez, lucrează la Craiova în 2014, în calitate de asistent al celebrului Robert Wilson, la spectacolul Rinocerii de Eugen Ionescu. Împrejurarea îi mijlocește, între altele, cunoașterea unei instituții teatrale românești și a potențialului ei artistic. Ceea ce nu rămâne fără urmări. Dimpotrivă, îl determină să revină peste puțin timp cu un proiect propriu. Două piese ale lui Shakespeare, Timon din Atena şi Visul unei nopţi de vară, alcătuiesc împreună un scenariu comun pentru un spectacol cu titlul Nopţi ateniene. Pe claviatura dialecticii dintre ură-iubire și teatru-realitate se dezvoltă un demers artistic narativ și ideatic coerent. Relatarea faptică îi asigură organicitate și transparență. Chiar dacă una e tragedie și alta e comedie, iar tratarea lor din punct de vedere stilistic diferă, ele sunt livrate ca o singură „poveste”. Autonomia nu le este compromisă, totuși, întrucât ceea ce le apropie este acel proces de acutizare a valorilor morale în negativ, remarcat de mulți exegeţi shakespearieni. În cazul lui Timon, de pildă, criza de luciditate e totală. Cu minimum de gesticulaţie, dar profund proiectat în interior, Claudiu Bleonţ reușește o creație pregnantă, de o mobilitate ce nu refuză efuziunile, investită cu un vibrant fond de omenie. Sorin Leoveanu, în schimb, prezență la fel de solidă în rolul Senatorul, optează pentru un joc grav, intens nuanțat, subtil ironic, cu o succesiune de măști atente la subtext. Ambii actori își dovedesc cu brio clasa.”
Dana Pocea, Luceafărul de dimineața, nr. 7/2018